Zullen de nieuwe slimme brillen eindelijk succesvol zijn?
- Richard de Jongh
- 16 november 202016 nov 2020
- Bekeken: 2231
De slimme brillen zijn terug van weggeweest. Apple en Facebook kondigde onlangs beide aan dat ze aan een slimme bril werken. De technologie is spannend en innovatief, maar dit is niet de eerste keer dat techbedrijven slimme brillen op de markt proberen te zetten. Zal de technologie dit keer wel succesvol zijn?
In deze blog werpen we een blik op de toekomst. We kijken naar de volgende generatie slimme brillen. Maar we blikken ook terug. Hoe verging het vorige slimme brillen? En waarom zijn zij nooit een succes geworden? Maar laten we bij het begin beginnen: wat is een slimme bril eigenlijk precies?
‘Slimme brillen’ is een verzamelnaam voor brillen die ons zicht kunnen verbeteren, veranderen, verrijken of vervormen met behulp van digitale technologie. De mogelijkheden zijn eindeloos. Denk bijvoorbeeld aan een arts die met een slimme bril letterlijk onder de huid van een patiënt kan kijken. Of aan een bril die uw zicht kan filmen, zodat u uw herinneringen later terug kunt kijken.
Een slimme bril verandert onze kijk op de realiteit. Dat kan in verschillende gradaties gebeuren. Zo’n bril kan een kleine toevoeging bieden aan ons zicht, zoals een wandelroute die op de weg geprojecteerd wordt. Het kan de realiteit ook compleet vervangen met een virtuele realiteit. Dit is voornamelijk populair in de wereld van videogames en films.
De meest populaire toepassing van de slimme brillen is dat ze net als onze mobiele telefoon gaan werken. Er wordt dan op de binnenkant van de glazen informatie getoond, zoals het nieuws, WhatsApp berichtjes en social media updates. We zouden er dan ook mee kunnen bellen, fotograferen of informatie opzoeken.
U begrijpt dat veel mensen enthousiast worden bij het idee van zo’n slimme bril. Het kan onze wereld totaal veranderen, zoals de mobiele telefoon en het internet dat ook hebben gedaan. Er zijn dan ook al veel pogingen geweest om slimme brillen op de markt te brengen.
De eerste serieuze poging kwam van Google. De techgigant kondigde in 2013 de Google Glass aan. Op die bril kunnen mensen hun berichtjes zien binnen komen, ze kunnen hun zicht filmen, foto’s maken en nog veel meer. Hieronder zie je een video die laat zien wat je allemaal met de Google Glass kan doen en zien
Later volgden ook andere techbedrijven. In 2014 kocht Facebook slimme brillen-maker Oculus. Microsoft lanceerde de Hololens in 2015 en social media platform Snapchat kwam in 2016 met de Spectacles. Geen één bril brak echter door bij het grote publiek. En dat kwam niet alleen door de hoge prijs.
Dat we nog niet allemaal met slimme brillen rondlopen, komt omdat er ook zorgen rondom de technologie zijn. Ten eerste zijn experts en consumenten bang voor de gevolgen voor de privacy. De meeste van ons hebben al continu onze mobiel op zak, waardoor onze locatie makkelijk te volgen is. Een slimme bril zou nog meer privacy-gevaren met zich meebrengen, zeker wanneer deze ons zicht continu kan filmen.
Daarnaast zijn veel mensen bang dat een slimme bril ons nog verder zal afzonderen van de echte wereld. Als onze blik op de wereld aangepast wordt, of wanneer er allerlei informatie op de binnenkant van onze glazen getoond worden, hoeveel merken we dan nog van de wereld om ons heen?
Toch blijft de slimme bril een aantrekkelijke gadget. Voor de gezondheidszorg, ruimtevaart, ontwerpwereld, kunst- en cultuurbranche, psychologie en het onderwijs kan het een grote doorbraak betekenen. Daarom blijven de ontwikkelingen doorgaan. De laatste ontwikkelingen: de geruchten rondom de Apple Glass en de samenwerking tussen Facebook en EssilorLuxottica.
Er zijn al een tijdje geruchten rondom de ontwikkelingen van de Apple Glass, een slimme bril van Apple. Die geruchten worden steeds sterker. Volgens expert Jon Prosser zal Apple de bril in 2021 aankondigen. De samenwerking tussen Facebook en EssilorLuxottica is al wat concreter. De twee bedrijven gaan samen werken aan een slimme Ray-Ban bril, die ook in 2021 uit zou moeten komen.
Er wordt gespeculeerd dat de slimme brillen van Apple en Facebook ook op sterkte beschikbaar zullen zijn. De exacte details van beide projecten laten echter nog even op zich wachten. Net zoals het nog maar afwachten is of deze generatie slimme brillen succesvoller zal zijn dan de voorgangers.
Zolang de slimme brillen nog niet op de markt zijn, zullen we het moeten doen met ‘gewone’ brillen en lenzen. Daar is natuurlijk niets mis mee. Een aangepaste realiteit is voor u misschien niet nodig. Scherp zicht wel.
Draagt u contactlenzen voor een scherp zicht? Dan kunt u terecht in de webwinkel van 123 Lens. Hier vindt u een ruim aanbod van zachte lenzen en allerlei soorten toebehoren.
Heeft u nog vragen, neem dan contact met ons op.